Kliniczna Praktyka Weterynaryjna Provet
telefon dyżurny: 600 215 084
Provet » Informacje » Porady » UTRUDNIONE ODDAWANIE KAŁU U KOTÓW

UTRUDNIONE ODDAWANIE KAŁU U KOTÓW

Utrudnione oddawanie kału, nazywane inaczej zatwardzeniem jest to przedłużenie czasu przejścia treści pokarmowej przez jelita.

Kał staje się twardy, suchy i jest wydalany rzadziej lub nie jest wydalany. Oddawanie kału może by bolesne i związane jest z silnym napinaniem się zwierzęcia.

UTRUDNIONE ODDAWANIE KAŁU U KOTÓW

Przyczynami zatrzymania kału mogą być:

• pilobezoary- kłębki sierści tworzące się szczególnie przy intensywnym wylizywaniu się, częściej występuje u ras długowłosych
  • spożycie w całości małych ssaków lub ptaków
  • brudna kuweta, zbyt mało kuwet na ilośc kotów w domu
  • stresujące otoczenie
  • otyłośc
  • choroby układu ruchu uniemożliwiające wejście do kuwety lub wyjście kota na zewnątrz oraz uniemożliwiające przyjęcie odpowiedniej postawy do defekacji
  • choroby nerwowo-mięśniowe
  • niedrożnośc anatomiczna okrężnicy lub odbytnicy

Leczenie zatwardzenia w zależności od przyczyny, opiera się na stosowaniu środków przeczyszczających i pobudzających perystaltykę jelit. W przypadku przeszkód anatomicznych przeszkód ( ciało obce, polipy, nowotwór okrężnicy) leczenie polega na wykonaniu operacji usuwającej blokadę. Gdy mamy do czynienia z nawracającymi zatkaniami przewodu pokarmowego pilobezoarami, zaleca się stosowanie profilaktycznie odpowiedniej diety. W przypadku psychogennego zatrzymania kału pod wpływem stresu, należy zidentyfikowac i w miarę możliwości usuną czynnik wywołujący stres u kota.

Autor Wójcik Marta

Odwiedź nas: